We hadden gisteren de eerste ‘schansentour’, een hele dag langs de Westelijke helft van de Friese Waterlinie met verteller op de bus. Voor wie hier zin in heeft en voor wie de fietstochten (Schansenroutes-met-verhaal) wat te veel van het goede zijn.
Anneke Meester, bedankt
Een van de deelnemers was Anneke Meester. Anneke wilde dat we allemaal nog eens konden nagenieten van die dag en stuurde ons vandaag een hele reeks foto’s daarvan, zodat iedereen die nog eens kan zien op deze website; zie hieronder de foto-galerij van een hele reeks foto’s van Anneke Meester. Anneke, bedankt!
De Westelijke lus ging gisteren langs allerlei Friese Waterlinie-plekken-met-verhaal en langs alle schans-locaties op die route. Dat waren 5 schansen en nog zo’n 3 andere Friese Waterlinie-locaties, namelijk:
- de Tolbrugschans; mogelijk een militaire post, uit 1672-3; Die ligt boven Oldeberkoop in een oude meander van de Kuunder / Tsjonger, nu op grondgebied van Oudehorne, een groepsaccommodatie en verhuur van waar we koffie kregen van eigenaar Bart Boersbroek, die de schans terug wil laten komen in het landschap, een prachtig initiatief;
- de Bekhofschans, van uit de Tachtigjarige Oorlog al; onder Oldeberkoop aan De Lende, de enige schans, waar in wezen nooit meer iets actief aan gedaan is en daarom heel authentiek daar ligt; het kanon is in 1979 in de gracht gevonden en staat in Oldeberkoop, ook heel uniek;
- de Blessebrugschans onder Wolvega aan De Lende; ook van de Tachtigjarige Oorlog; de schans is in 2010 weer helemaal verrezen uit het zompige weiland daar, op initiatief van Geert Lantinga met veel steun van de gemeente Weststellingwerf en de provincie; de schans ligt op de oude route overland van Zwolle naar Leeuwarden, een schans waar doorheen je moest gaan om Friesland in te kunnen komen; de archeologische opgravingen werden begeleid door DE schansen-archeoloog van het Noorden: Ko Lentink;
- Schans Slijkenburg, ook van de Tachtigjarige Oorlog: deze schans was altijd al een militaire douanepost van Friesland en ligt daar waar destijds de Kuunder / Tsjonger in De Lende stroomde en als Lende naar en door Kuinre (De Kuunder) ging en aldaar in de Zuiderzee uitmondde; De Lende lag nog heel lang voor eb en vloed en was direct bevaarbaar vanaf de Zuiderzee; door de (zee)bedijking lijkt Slijkenburg nog steeds min of meer midden tussen de wallen te liggen en heeft het dorp weinig aan karakter verloren; er staat een scheepskanon, die niet authentiek van schans Slijkenburg was;
- de Schoterschans direct onder Oudeschoot onder Heerenveen, direct aan een oude meander van de Tsjonger / Kuunder; deze schans is gebouwd aan het toen al vervallen klooster van de Duitse Ridderorde en heeft daarom een wat opmerkelijke vorm; het verhaal van de Duitse Ridderorde, een soort tempeliersridders, is onlosmakelijk verbonden met de schanslocatie; de Orde bestaat tot op de dag van vandaag, nu nog in het Utrechtse, en zorgt voor financiële steun voor het levendig houden van het beeld en gedachtengoed van die tijd;
Onze verteller op de bus was ons werkgroeplid Karst Berkenbosch. We hadden geluk dat we deze dag samen met Historie Heerenveen organiseerden, zodat ook Henk Kok met name bij de Schoterschans ons veel kon vertellen van die schans, samen met een onlangs tot ridder van de Duitse Ridderorde geslagen Geart Bosma, die in vol ornaat als ridder mee op onze bustour ging.
Bij wijze van verrassing waren we te gast en konden we onze lunch nuttigen op kasteel Old Stoutenburcht te Blesdijke, waar kasteelheer Gregorius Halman ons verwelkomde. We keken onze ogen uit daar.
Hieronder de fotogalerij van foto’s van Anneke Meester, die je als een diashow kunt afspelen: